Jak zvýšit IQ dítěte o jednu úroveň? Jde to vůbec? A kdy?

Jak si myslíte, že se to dá udělat? Asi tušíte, že to bude souviset se vzděláváním. A máte pravdu. Ale nejedná se o ledajaké vzdělávání, ale pouze to kvalitní.

Kvalitní předškolní vzdělávání dokáže dítě přenést až o jednu úroveň v IQ vpřed. A zjistili jsme to právě díky sadě Pro chytré hlavičky. Možná se jedná o jedinou předškolní vzdělávací sadu knížek na světě, která má růst IQ potvrzen.

Jaký máme důkaz, že kvalitní předškolní vzdělávání dítě posune až o jednu IQ úroveň?

Začneme naším rodinným příběhem.

Když přišel mail z Mensy s výsledkem synova IQ testu, nevěřícně jsme na něj zírali. IQ 140, hranice geniality, v této úrovni je pouze 0,4 % populace, tedy ani ne půl procenta. Cože? On, původně hendikepované dítě s problémovým příchodem na svět, nejistou budoucností a následně diagnostikovaným ADHD?

Na testu se ocitl náhodou. Vysoká škola, na kterou se směřoval, vyhlásila, že v případě IQ nad 130 je zájemce automaticky přijat. Původně na test nechtěl jít. Když jsem mu to navrhla, zíral na mě jako kdysi u těch Ladových říkanek. Když jsem mu ve dvou letech četla, že krejčí běží s žehličkou, kouknul na mě, jako bych se zbláznila, odběhl a dále nechtěl poslouchat. Díky tomu vznikla naše prvotina Říkačky pro chytré hlavičky. U dotazu na IQ test místo odběhnutí pouze vznesl řečnickou otázku: „Kde bych k tomu přišel?“ Myšleno k těm 130 bodům. Nicméně se nakonec rozhodl test absolvovat. Výsledek tedy znamenal přijetí bez přijímaček. Navíc obdržel test pro dalšího rodinného příslušníka.

Díky tomu jsem se ocitla na testu i já a mohli jsme tak provést srovnání dítěte s průměrem rodičů. Rozdíl činí bez jednoho bodu celou jednu desítku.

Výsledek kvalitního vzdělávání? Zvýšení IQ

Pozitivní vliv kvalitního vzdělávání potvrzují i další autoři

Nespokojila jsem se pouze s naším rodinným výsledkem, ale pátrala dále. Z literatury jsem zjistila další zajímavé příběhy zvýšení IQ kvalitním vzděláváním. U jednovaječných dvojčat rozdělených po porodu byl ten rozdíl ve střední části Gaussovy křivky dokonce 24 bodů, jedna z dívek měla vzdělání základní a druhá VŠ, byla učitelkou.

Největší posun pak můžeme zaznamenat v levé části křivky, kdy po 3letém tréninku 12letých dívek došlo ke zvýšení o 40 bodů, z původně 52 na 92 bodu v průměru. Tyto dívky pak byly schopny samostatné existence.

Právě o posun v samostatnosti a dalších dovednostech u vzdělávání jde

Spoluprací se vzdělavatelem načerpá dítě také značné sociální dovednosti, schopnost spolupráce, samostatnost i zdravé sebevědomí. Správným návykům se dítě učí nejlépe právě v předškolním věku.

Bonus navíc: Láska k pohybu a vedení ke zdravému životnímu stylu i slušnému chování

Jak říkával můj tatínek: „Ty musíš mít vždycky něco EXTRA!“ Jako přidanou hodnotu předáváme dětem v našich knihách lásku a nadšení k pohybu a zdravému životnímu stylu. I slušné chování si procvičují hravou a nenásilnou formou v obou sadách.

Všechny děti, u kterých máme na Pro chytré hlavičky i v Heurece zpětnou vazbu, předškolní příprava hodně bavila a první třída pro ně byla hračkou. Rodič ji měl bez starostí.

Vedení k samostatnosti se projevilo v dalším období nejen vzdělávacího procesu – samostatná příprava k přijímačkám i maturitě.

Když jsem v období 0-6 let trochu „mákla“, v dalších letech jsem mohla čím dál více odpočívat, štafetu převzali další kvalitní vzdělavatelé. Ale právě díky sadě Pro chytré hlavičky se k nim syn dostal.

Hodně radosti a zábavy s dětmi při vzdělávání vám přeje Jana Martincová

Fotografie @Anna Vavrikova